S

poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Pieróg biłgorajski z kaszą gryczaną

Pieróg biłgorajski, inna nazwa to piróg biłgorajski, krupniak lub pieróg gryczany jest  to potrawa regionalna Lubelszczyzny. 28 września 2005 roku potrawa ta została wpisana na Listę Produktów Tradycyjnych tego regionu. 
Pieróg z wyglądu przypomina pasztet, jednak nie ma z nim nic wspólnego. Po przekrojeniu widzimy drobne cząstki ziemniaków, kaszy gryczanej i  sera, które tworzą zwartą masę.

Można go jeść  z masłem, z mlekiem, ketchupem , z sosem z grzybów, zarówno na ciepło jak i na zimno, jak kto woli. Ja najbardziej lubię z masełkiem jak widać na załączonym foto. Jeśli lubicie kaszę gryczaną a nie mieliście okazji spróbować tego dania to serdecznie zapraszam do upieczenia go .







Czas pieczenia:  90 min
                    Temperatura pieczenia:  180 °C
        
Składniki:


  • 1,5 kg ziemniaków
  • 0,5 kg tłustego twarogu
  • 3 jajka ( nie koniecznie) 
  • 1/2 l śmietany (najlepsza wiejska)
  •  100 g smalcu
  • sól, pieprz


Wykonanie:

Ziemniaki obrać, ugotować i odcedzić, potłuc Na gorące ziemniaki wsypać suchą kaszę (nie gotowaną!!!). Dobrze wymieszać. Przykryć garnek. Odstawić w ciepłe miejsce - zostawić na pół godziny żeby kasza się zaparzyła.
W tym czasie rozgrzać piekarnik do 180 stopni.
Formę wysmarować masłem lub smalcem
Po pół godziny, kiedy ziemniaki trochę ostygną, dodać do masy śmietanę, jajka, ser biały - starannie pokruszony i stopiony smalec Całość dokładnie wyrobić. Posolić do smaku i popieprzyć.
Przełożyć do formy, dokładnie ugnieść w foremce , wierzch posmarować zimną wodą - wstawić do nagrzanego piekarnika, piec ok 1,5h.


19 komentarzy:

  1. Tak, potwierdzam - jest pyszny, miałam kiedyś okazję go jeść. Mieszkam niedaleko Biłgoraja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mieszkam w okolicach Biłgoraja i uwielbiam takiego pieroga :)

      Usuń
  2. U mnie w domu robi się go w cieście drożdzowym, uwielbiam z mlekiem, najlepiej przypiekany na maśle 2 dnia. Najlepsze wspomnienie z dzieciństwa!;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W cieście drożdżowym nie jadłam ale na pewno też smakuje super

      Usuń
  3. A czy kasza łamana krakowska byłaby dobra zamiast zwykłej gryczanej. Kupiłam tę krakowska i niezbyt mi smakuje sama:(

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta potrawa nazywa się Piróg, a nie "pieróg"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są rożne nazwy tej potrawy pieróg, piróg a nawet krupniak więc można używać tej która najbardziej odpowiada :) Pozdrawiam

      Usuń
    2. https://www.gov.pl/web/rolnictwo/pierog-pirog-bilgorajski-dawniej-zwany-krupniakiem

      Usuń
  5. Musi być super, ale u mnie smalec nie przejdzie. Nie znoszę i zupełnie nie używam. Zastąpię może masłem?

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja babcia dodawała jeszcze liść mięty ( nie pamiętam - świeży czy suszony). Wspomnienie bardzo, bardzo odległego dzieciństwa),

    OdpowiedzUsuń
  7. A skwarki?.....muszą być

    OdpowiedzUsuń
  8. Smalec najlepiej zastąp olejem kokosowym - ma podobną konsystencję i jest bez zapachu i bez smaku :) Idealnie nadaje się do takich spraw - przygotowuje sie z niego na przykład "smalec" wegański z cebulką i czosnkiem , pychaaaa.

    OdpowiedzUsuń
  9. placek ten ma wiele nazw, ja nigdy nie spotkałam się z nazwą pieróg biłgorajski,jestem z podkarpacia i pieróg jest nam znany i często robiony u mnie i w śród znajomych . U mnie w domu jest to pieróg, u mojego męża w domu kartoflak , a też jest z podkarpacia. Natomiast w sklepach można go kupić jako kaszak. Nazw jest wiele ale ten sam placek z kaszą i ziemniakami . Polecam do żurku, u nas obowiązkowo w tym duecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście ma wiele nazw bo ja z kolei nie słyszałam nazwy kaszak i kartoflak. Dziękuję za komentarz zawsze można się dowiedzieć czegoś ciekawego. PIERÓG (Piróg) BIŁGORAJSKI z tą nazwą został wpisany na Listę Produktów Tradycyjnych w 2005 r. Muszę kiedyś spróbować z żurkiem to połączenie rzeczywiście może być smaczne :) Pozdrawiam

      Usuń
  10. Właśnie robię. Już mi ślinka cieknie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania :)